Kącik psychologiczny

z dnia: 21 Maj 2020

Dzisiaj w naszym kąciku psychologicznym przyjrzymy się słuchowi.

Słuch jest zdolnością do odbioru dźwięków. Odbiór słyszanych dźwięków możliwy jest dzięki analizatorowi słuchowemu, który składa się z: receptora odbierającego bodźce słuchowe (ucho); korowej części analizatora oraz nerwów odśrodkowych przekazujących impulsy do mózgu.

Ćwiczenia rozwijające funkcje słuchowe należy prowadzić na bazie dźwięków otaczającego świata, muzyki oraz dźwięków mowy. Powinny one być prowadzone w formie zabawowej i nie trwać zbyt długo ponieważ są bardzo męczące dla dzieci z zaburzeniami analizatora słuchowego.

Dlatego przedstawiamy poniżej kilka propozycji ćwiczeń uwrażliwiających na bodźce słuchowe i kształtujące koncentrację uwagi, którymi można się bawić z dzieckiem.

· -wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja (szelesty, szmery, stuknięcia);

· – wskazywanie kierunku z którego dochodzi dźwięk;
· -różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody (szum deszczu, śpiew ptaków –nagrania);
· -grupowanie przedmiotów wydających takie same dźwięki,
· -rozpoznawanie osób po głosie ;zabawy typu; „Zgadnij kto teraz mówił”
· -wysłuchiwanie dźwięków identycznych;
· -rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez upadające lub uderzane o siebie przedmioty;
· -wyszukiwanie przedmiotów rozpoczynających się i kończących daną sylabą, głoską.
Zachęcamy do obejrzenia filmiku z przygotowanymi już dla Państwa dźwiękowymi ćwiczeniami i zagadkami.

https://www.youtube.com/watch?v=eVPhhfQ9Xuc

A także zgadywanek dźwiękowych:

https://www.youtube.com/watch?v=eVPhhfQ9Xuc

Dobrego słuchania!:)