Kącik psychologiczny

z dnia: 21 Kwiecień 2020

Koordynacja wzrokowo-ruchowa to umiejętność łączenia tego co widzi oko z tym co robi ręka lub noga. Jest umiejętnością, którą dziecko nabywa w trakcie rozwoju. Doskonali ją każdego dnia poprzez codzienne aktywności i ćwiczenia.
Zaburzona koordynacja wzrokowo-ruchowa przejawia się zwiększonym czasem wykonywania zadania i mniejszą dokładnością ruchów, co wpływa na możliwości w zakresie motoryki małej i dużej oraz samoobsługi.
W warunkach domowych stymulować koordynację wzrokowo-ruchową można na wiele sposobów m.in. zachęcając dzieci do wykonywania samodzielnie prostych czynności np.: wiązanie butów, zapinanie kurtki, mycie rąk itp. Jeśli jednak chcemy urozmaicić nasze codzienne czynności można wykorzystać proste zabawy:
PODOBIEŃSTWA: segregowanie przedmiotów według określonej cechy np.: klocków według koloru, makaronu według rodzaju (można też wykorzystać przy sprzątaniu pokoju).
KORALE KRÓLOWEJ: nawlekanie różnych elementów np.: guzików, koralików, makaronu na nitkę/rzemyk/ sznurek – poziom trudności należy dopasować do możliwości dziecka.
TOR PRZESZKÓD: można wykorzystać poduszki, krzesła i co tylko nam wyobraźnia pozwoli.
MALOWANIE, WYCINANIE, WYDZIERANIE, RYSOWANIE – wszystkie czynności plastyczne rozwijają również kreatywność dziecka.
STEMPLOWANIE – proponujemy zrobić pieczątki z ziemniaków i stemplować do woli.
ZABAWY RUCHOWE – chodzenie na palcach, na piętach, chodzenie po linii, skakanie jedno- lub dwunożne, skakanie przez przeszkody.
Poniżej przykładowe filmik, który pokazują jak można się bawić w domu.
Pamiętajcie, najważniejsza jest dobra zabawa!
https://www.youtube.com/watch?v=bkoIDthxs68
https://www.youtube.com/watch?v=5PcvTkMDK3A