Propozycja zajęć logopedycznych

z dnia: 07 Kwiecień 2020

BAJKA O KRASNOLUDKU – ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY MOWY
Chory krasnoludek – zabawa fabularyzowana
Krasnalek był chory i leżał w łóżeczku i przyszedł pan doktor:
– Jak się masz krasnalku?
Krasnalek kaprysi, ziewa, nie chce jeść, nie chce pić. Chyba się przeziębił.
• Ziewa szeroko z opuszczoną nisko dolną szczęką: aaaaaaaaaa.
• Nie chce jeść i bardzo chudnie: wciąganie policzków.
• Kaszle z językiem wysuniętym na zewnątrz.
• Chętnie ssie smoczek: naśladowanie odruchu ssania.
• Bardzo marudzi: mmmm (murmurando).

Wzywamy pogotowie, karetka jedzie: eo, eo, au, au, ay, ay, iu, iu, yu, yu.
Pan doktor zaleca:
• Płukanie gardełka (gulgotanie).
• Połykanie pastylek (naśladowanie połykania).
• Oglądanie gardła w lusterku (podczas wymawiania samogłosek).
Krasnalek zmęczony zabiegami ziewa (szeroko) i usypia:
• Chrapie (na wdechu).
• Chrapie (na wydechu).
Budzi się . Będzie brał inhalacje:
• Zaciska na przemian dziurki nosa (w tym czasie oddycha wolną dziurką).
• Wdycha powietrze nosem – wydycha ustami.
Krasnalek czuje się już lepiej- sprawdza czy gardło go jeszcze boli.
Trzyma ręką gardło i wymawia sylaby (przy szeroko otwartych ustach):
ga,go,ge, gu, gy,
ka,ko, ke, ku, ky,
oko, eke ,uku, aku,
ago, ego, ugu,ogo,
ga, go, ge, gu,gy.

Zdrowy krasnoludek ma apetyt, zamyka usta i żuje coś smacznego (naśladowanie żucia).
Po posiłku krasnal dostał czkawki: ap-ap, op-op, up-up, ep-ep, yp-yp, ip-ip.
Kiedy czkawka minęła, postanowił pobawić się kolorowymi skrawkami papieru, które zdmuchiwał z blatu stołu. Papierki frunęły daleko, bo krasnal dmuchając na nie, mówił: pa, po, pe, pi, pu, py (moment zwarcia przy p przedłużyć).
Kiedy buzia mu się zmęczyła postanowił dmuchać na papierki przez nos.