Propozycje zajęć logopedycznych
Kochane dzieci, drodzy rodzice…
Dzisiaj proponujemy Wam kilka ciekawych ćwiczeń oddechowych i ćwiczeń narządów artykulacyjnych.
Celem ćwiczeń oddechowych jest pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej oraz zapobieganie mówieniu na wdechu . Nieprawidłowe oddychanie wpływa niekorzystnie na wymowę.
Oto nasze propozycje ćwiczeń oddechowych:
1.Zdmuchiwanie świecy (można zwiększać stopniowo odległość)
2.Dmuchanie na świece tak, aby nie zgasła
3.Nadmuchiwanie balonów
4.Puszczanie baniek mydlanych
5.Dmuchanie na wiatraczek, statki pływające po wodzie lub zawieszone na nitkach lekkie przedmioty np. piłeczki, listki, kwiatki, słoneczka itd.
6.Gwizdanie na gwizdku
7.Robienie bąbelków w szklance (przy użyciu rurki)
8.Chuchanie na zmarznięte ręce, szybę, lusterko
9.Ćwiczenia z użyciem rurki: rozdmuchiwanie małych, lekkich przedmiotów na stole.
10.Ćwiczenia z piórkami: zdmuchiwanie z ręki i łapanie, dmuchanie na piórko aby jak najdłużej było w powietrzu, mocne dmuchnięcie aby piórko poleciało jak najdalej
11.Zdmuchiwanie domku z kart
12.Dmuchanie na swoją grzywkę aby się włosy ruszały
13.„Malowanie ustami” przy pomocy rurki na kartce z rozlaną farbą – rozdmuchiwanie plamy farby
14.Liczenie na jednym wydechu
15.Powtarzanie zdań na jednym wydechu
Celem ćwiczeń artykulacyjnych jest usprawnienie warg, języka, żuchwy i podniebienia miękkiego; wyrobienie wrażliwości miejsc i ruchów artykulacyjnych w jamie ustnej, niezwykle istotnych dla prawidłowego realizowania dźwięków; usprawnienie koordynacji ruchowej w zakresie aparatu artykulacyjnego, a także wyuczenie prawidłowego połykania.
Nasze propozycje ćwiczeń artykulacyjnych:
1.Ćwiczenia żuchwy:
•opuszczanie żuchwy – spokojnie i powoli opuszczamy żuchwę, staramy się otworzyć jamę ustną jak najszerzej
•przeżuwanie – wyobrażamy sobie jakbyśmy coś przeżuwali; staramy się łączyć ruch żucia z obniżaniem szczęki dolnej; ważne jest, aby język leżał swobodnie na dnie jamy ustnej
•przesuwanie żuchwy do przodu i do tyłu.
2.Ćwiczenia warg:
•naprzemienne wymawianie samogłosek: u –i
•parskanie
•cmokanie
•nadmuchiwanie policzków
•ściąganie ust w „dzióbek”, a następnie szeroki uśmiech
•masaż warg, czyli nadgryzanie górnymi zębami dolnej wargi
i dolnymi zębami górnej wargi
•gwizdanie.
3.Ćwiczenia języka:
•wysuwanie języka na brodę, a następnie powolne wsuwanie języka do jamy ustnej
•unoszenie języka w kierunku nosa
•dotykanie czubkiem języka kącików warg, przy czym wargi są szeroko rozwarte
•układanie języka płasko na dnie jamy ustnej, język musi leżeć za zębami
•oblizywanie warg czubkiem języka
•liczenie czubkiem języka górnych i dolnych zębów
•dotykanie czubkiem języka do górnej wargi, górnych zębów,
a następnie dziąseł i przesunięcie nim po podniebieniu w kierunku gardła
•wybrzuszenie środka języka.
4.Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
•język wysunięty z ust –wdychanie i wydychanie powietrza przy szeroko otwartych wargach
•kaszlemy z językiem wysuniętym z ust
•wciąganie powietrza przez rurkę
•chrapanie
•wymawianie sylab: ku, ko, uku, oko, kuku, koko.
Niektóre z naszych propozycji oraz wiele innych można zobaczyć na filmie https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I